Madlener tempert verwachtingen omtrent snelheid 130 km/h

De discussie over de maximumsnelheid op snelwegen in Nederland blijft een heikel punt, vooral nu PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) de verwachtingen voor een verhoging naar 130 km/u overdag moet temperen. Automobilisten die hoopten weer met hogere snelheid te kunnen rijden door Nederland, komen vooralsnog van een koude kermis thuis. Madlener geeft aan dat dit alleen op beperkte trajecten en buiten de Randstad mogelijk zal zijn.

Maximumsnelheid en de Randstad: Wat staat ons te wachten?

In het coalitieakkoord spraken de vier partijen af dat de maximumsnelheid op snelwegen, ‘waar het kan’, weer zou worden verhoogd naar 130 km/u, ook overdag. Dit zou een verlichting moeten zijn voor veel automobilisten, vooral buiten de drukke Randstad. Madlener maakt echter duidelijk dat deze verhoging voorlopig slechts op enkele trajecten mogelijk is, waarbij de focus ligt op minder dichtbevolkte gebieden buiten de Randstad.

Volgens de minister blijven de stikstofproblematiek en geluidsproblemen grote obstakels binnen stedelijke gebieden. De stikstofruimte die vrijkwam na het terugschroeven van de maximumsnelheid in 2019, blijft hard nodig voor bouwprojecten en andere maatschappelijke doelen. Dit maakt het onwaarschijnlijk dat automobilisten binnen de Randstad binnenkort weer met 130 km/u kunnen rijden.

Beperkte trajecten en afstand

Madlener benadrukt dat het verhogen van de maximumsnelheid voornamelijk op korte stukken snelweg zal gebeuren, maar ook buiten de Randstad zullen deze trajecten beperkt zijn. Hij gaf zelfs met een knipoog aan: “Het is maar net wat je lang noemt.” Dit betekent dat automobilisten slechts op enkele snelwegen weer 130 km/u kunnen rijden, en dat de lengte van deze trajecten waarschijnlijk kort zal zijn. De kans is groot dat alleen trajecten in dunbevolkte gebieden of minder gevoelige gebieden voor stikstof en geluid in aanmerking komen. De volgende trajecten komen hiervoor in aanmerking; een stuk van de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, het grootste deel van de Afsluitdijk, de A7 tussen het Groningse Zuidbroek en de grens met Duitsland, en een paar kilometer van de A37 in Drenthe tussen de knooppunten Holsloot en Zwartemeer.

De toekomst: hoop op verdere versoepeling

Ondanks de beperkte mogelijkheden op korte termijn, spreekt Madlener de hoop uit dat er in de toekomst meer trajecten beschikbaar komen waar 130 km/u gereden kan worden. Echter, dit blijft afhankelijk van de stikstofruimte en de geluidsoverlast in bepaalde gebieden. De minister geeft aan dat hij binnenkort met een voorstel komt om de snelheid op een aantal trajecten te verhogen. Dit kan een eerste stap zijn naar meer flexibiliteit op de snelwegen, maar automobilisten moeten geduld hebben voordat grotere veranderingen werkelijkheid worden.

Conclusie

Hoewel veel automobilisten hadden gehoopt op een snelle terugkeer naar 130 km/u op snelwegen, is de realiteit voorlopig minder rooskleurig. Minister Madlener tempert de verwachtingen en geeft aan dat de verhoging van de maximumsnelheid slechts op beperkte trajecten buiten de Randstad zal gelden. De stikstofproblematiek en geluidsoverlast blijven belangrijke factoren die de snelheid bepalen.

Het blijft afwachten of en wanneer er meer versoepeling zal komen, maar voorlopig lijkt 130 km/u rijden overdag slechts op een paar zeer korte trajecten in Nederland uitvoerbaar.

Wil je hier meer over weten of wil je geadviseerd worden wat voor type auto en lease het beste aansluit op jouw situatie? Neem contact op met één van onze leasespecialisten via 050-744 0353 of info@autolease-noord.nl

Scroll naar boven